Algemene voorwaarden van FENIT
Gedeponeerd bij de Griffie van de Arrondissementsrechtbank te Den Haag op 3 juni 2003 onder nummer 60/2003
© FENIT 2003
ALGEMENE BEPALINGEN
1. Aanbiedingen overeenkomst
1.1 Deze algemene voorwaarden zijn van
toepassing op alle aanbiedingen, rechtsbetrekkingen en
overeenkomsten waarbij leverancier goederen en/of diensten van welke
aard ook aan cliënt levert. Afwijkingen en aanvullingen van deze
algemene voorwaarden zijn slechts geldig indien deze uitdrukkelijk
en schriftelijk zijn overeengekomen.
1.2 Alle aanbiedingen en andere uitingen van
leverancier zijn vrijblijvend, tenzij door leverancier schriftelijk
uitdrukkelijk anders is aangegeven. Cliënt staat in voor de
juistheid en volledigheid van de door of namens hem aan leverancier
opgegeven maten, eisen, specificaties van de prestatie en andere
gegevens waarop leverancier zijn aanbieding baseert.
1.3 Toepasselijkheid van inkoop of andere voorwaarden van cliënt
wordt uitdrukkelijk van de hand gewezen.
1.4 Indien enige bepaling van deze algemene voorwaarden nietig is of
vernietigd wordt, zullen de overige bepalingen van deze algemene
voorwaarden volledig van kracht blijven.
1.5 Leverancier kan steeds (nadere) eisen stellen aan communicatie
tussen partijen of het verrichten van rechtshandelingen per email.
2. Prijs en betaling
2.1 Alle prijzen zijn exclusief omzetbelasting (BTW) en andere heffingen
welke van overheidswege worden opgelegd.
2.2 Indien sprake is van een periodieke
betalingsverplichting van cliënt, geldt dat leverancier gerechtigd
is schriftelijk op een termijn van ten minste drie maanden de
geldende prijzen en tarieven aan te passen. Indien cliënt niet
akkoord wenst te gaan met een dergelijke aanpassing, is cliënt
gerechtigd binnen dertig dagen na de kennisgeving de overeenkomst te
beëindigen tegen de datum waarop de aanpassing in werking zou
treden.
2.3 Partijen zullen in de overeenkomst de datum of data waarop
leverancier de vergoeding voor de overeengekomen prestaties aan
cliënt in rekening brengt, vastleggen. Facturen worden door cliënt
betaald volgens de op de factuur vermelde betalingscondities. Bij
gebreke van een specifieke regeling zal cliënt binnen dertig dagen
na factuurdatum betalen. Cliënt is niet gerechtigd tot verrekening
of tot opschorting van een betaling.
2.4 Indien cliënt de verschuldigde bedragen niet tijdig betaalt, is
cliënt, zonder dat enige aanmaning of ingebrekestelling nodig is,
over het openstaande bedrag wettelijke rente verschuldigd. Indien
cliënt na aanmaning of ingebrekestelling nalatig blijft de vordering
te voldoen, kan leverancier de vordering uit handen geven, in welk
geval cliënt naast het dan verschuldigde totale bedrag tevens
gehouden is tot vergoeding van alle gerechtelijke en
buitengerechtelijke kosten, waaronder kosten berekend door externe
deskundigen naast de in rechte vastgestelde kosten. Tevens is cliënt
de door leverancier gemaakte kosten van een mislukte mediation
verschuldigd indien cliënt bij vonnis wordt veroordeeld tot geheel
of gedeeltelijke betaling van het openstaande bedrag.
3. Vertrouwelijke gegevens, overname personeel en privacy
3.1 Elk der partijen garandeert dat alle van de andere partij ontvangen
gegevens waarvan men weet of dient te weten dat deze van
vertrouwelijke aard zijn, geheim blijven, tenzij een wettelijke
plicht openbaarmaking van die gegevens gebiedt. De partij die
vertrouwelijke gegevens ontvangt, zal deze slechts gebruiken voor
het doel waarvoor deze verstrekt zijn. Gegevens worden in ieder
geval als vertrouwelijk beschouwd indien deze door een der partijen
als zodanig zijn aangeduid.
3.2 Elk der partijen zal gedurende de looptijd
van de overeenkomst evenals één jaar na beëindiging daarvan slechts
na voorafgaande schriftelijke toestemming van de andere partij,
medewerkers van de andere partij die betrokken zijn of zijn geweest
bij de uitvoering van de overeenkomst, in dienst nemen dan wel
anderszins, direct of indirect, voor zich laten werken. Leverancier
zal de betreffende toestemming in voorkomend geval niet onthouden
indien cliënt een passende schadeloosstelling heeft aangeboden.
3.3 Cliënt vrijwaart leverancier voor aanspraken van personen van
wie persoonsgegevens zijn geregistreerd of worden verwerkt in het
kader van een persoonsregistratie die door cliënt wordt gehouden of
waarvoor cliënt uit hoofde van de wet anderszins verantwoordelijk
is, tenzij cliënt bewijst dat de feiten die aan de aanspraak ten
grondslag liggen uitsluitend aan leverancier toerekenbaar zijn.
4. Voorbehoud van eigendom en rechten, zaaksvorming en retentie
4.1 Alle aan cliënt geleverde zaken blijven
eigendom van leverancier totdat alle bedragen die cliënt
verschuldigd is voor de krachtens de overeenkomst geleverde of te
leveren zaken of verrichte of te verrichten werkzaamheden, evenals
alle overige bedragen die cliënt wegens het tekortschieten in de
betalingsverplichting verschuldigd is, volledig aan leverancier zijn
voldaan. Een cliënt die als wederverkoper optreedt, zal alle zaken
die onderworpen zijn aan het eigendomsvoorbehoud van leverancier
mogen verkopen en doorleveren voor zover dat gebruikelijk is in het
kader van de normale uitoefening van zijn bedrijf. Indien cliënt
(mede) uit door leverancier geleverde zaken een nieuwe zaak vormt,
vormt cliënt die zaak slechts voor leverancier en houdt cliënt de
nieuw gevormde zaak voor leverancier totdat cliënt alle uit hoofde
van de overeenkomst verschuldigde bedragen heeft voldaan;
leverancier heeft in dat geval tot het moment van volledige
voldoening door cliënt alle rechten als eigenaar van de nieuw
gevormde zaak.
4.2 Rechten worden in voorkomend geval aan cliënt steeds verleend of
overgedragen onder de voorwaarde dat cliënt de daarvoor
overeengekomen vergoedingen tijdig en volledig betaalt.
4.3 Leverancier kan de in het kader van de overeenkomst ontvangen of
gegenereerde zaken, producten, vermogensrechten, gegevens,
documenten, databestanden en (tussen-)resultaten van de
dienstverlening van leverancier onder zich houden, ondanks een
bestaande verplichting tot afgifte, totdat cliënt alle aan
leverancier verschuldigde bedragen betaald heeft.
5. Risico
5.1 Het risico van verlies, diefstal of beschadiging van zaken, producten, programmatuur of
gegevens die voorwerp van de overeenkomst zijn, gaat op cliënt over
op het moment waarop deze in de feitelijke beschikkingsmacht van
cliënt of een hulppersoon van cliënt zijn gebracht.
6. Rechten van intellectuele of industriële eigendom
6.1 Alle rechten van intellectuele en industriële eigendom op de
krachtens de overeenkomst ontwikkelde of ter beschikking gestelde
programmatuur, websites, databestanden, apparatuur of andere
materialen zoals analyses, ontwerpen, documentatie, rapporten,
offertes, evenals voorbereidend materiaal daarvan, berusten
uitsluitend bij leverancier, diens licentiegevers of diens
toeleveranciers. Cliënt verkrijgt uitsluitend de gebruiksrechten die
bij deze voorwaarden en de wet uitdrukkelijk worden toegekend. Ieder
ander of verdergaand recht van cliënt tot verveelvoudiging van
programmatuur, websites, databestanden of andere materialen is
uitgesloten. Een aan cliënt toekomend recht tot gebruik is
niet-exclusief en niet-overdraagbaar aan derden.
6.2 Indien in afwijking van artikel 6.1
leverancier bereid is zich te verbinden tot overdracht van een recht
van intellectuele of industriële eigendom, kan een zodanige
verbintenis steeds slechts schriftelijk en uitdrukkelijk worden
aangegaan. Indien partijen schriftelijk en uitdrukkelijk
overeenkomen dat rechten intellectuele of industriële eigendom ten
aanzien van specifiek voor cliënt ontwikkelde programmatuur,
websites, databestanden, apparatuur of andere materialen, over
zullen gaan op cliënt, dan laat dit de bevoegdheid van leverancier
onverlet om de aan die ontwikkeling ten grondslag liggende
onderdelen, algemene beginselen, ideeën, ontwerpen, documentatie,
werken, programmeertalen en dergelijke, zonder enige beperking voor
andere doeleinden toe te passen en te exploiteren, hetzij voor zich
zelf hetzij voor derden. Evenmin tast een overdracht van rechten van
intellectuele of industriële eigendom het recht van leverancier aan
om ten behoeve van zichzelf of derden ontwikkelingen te ondernemen
die soortgelijk zijn aan die welke ten behoeve van cliënt zijn of
worden gedaan.
6.3 Het is cliënt niet toegestaan enige aanduiding betreffende het
vertrouwelijke karakter dan wel betreffende auteursrechten, merken,
handelsnamen of andere rechten van intellectuele of industriële
eigendom uit de programmatuur, websites, databestanden, apparatuur
of materialen te verwijderen of te wijzigen.
6.4 Het is leverancier toegestaan technische maatregelen te nemen
ter bescherming van de programmatuur of met het oog op
overeengekomen beperkingen in de duur van het recht tot gebruik van
de programmatuur. Het is cliënt niet toegestaan een dergelijke
technische maatregel te verwijderen of te ontwijken. Indien
beveiligingsmaatregelen tot gevolg hebben dat cliënt geen
reservekopie van programmatuur kan maken, zal leverancier cliënt
desgevraagd een reservekopie ter beschikking stellen.
6.5 Tenzij leverancier een reservekopie van de programmatuur aan
cliënt ter beschikking stelt, mag cliënt één reservekopie van de
programmatuur maken, welke uitsluitend gebruikt mag worden ter
bescherming tegen onvrijwillig bezitsverlies of beschadiging.
Installatie van de reservekopie geschiedt slechts na onvrijwillig
bezitsverlies of beschadiging. Een reservekopie dient te zijn
voorzien van dezelfde labels en aanduidingen van auteursrecht als
aanwezig op het oorspronkelijke exemplaar (zie artikel 6.3).
6.6 Met inachtneming van de overige bepalingen van deze algemene
voorwaarden is cliënt gerechtigd tot verbetering van fouten in hem
ter beschikking gestelde programmatuur als dat noodzakelijk is voor
het met de programmatuur beoogde gebruik. Waar in deze algemene
voorwaarden sprake is van ‘fouten’, wordt daaronder verstaan het
substantieel niet voldoen aan de door leverancier schriftelijk
kenbaar gemaakte functionele of technische specificaties en, ingeval
van maatwerkprogrammatuur en websites, aan de tussen partijen
schriftelijk uitdrukkelijk overeengekomen functionele of technische
specificaties. Van een fout is alleen sprake indien cliënt deze kan
aantonen en indien deze reproduceerbaar is. Cliënt is gehouden van
fouten onverwijld melding aan leverancier te maken.
6.7 Leverancier vrijwaart cliënt tegen elke rechtsvordering van een
derde welke gebaseerd is op de bewering dat door leverancier zelf
ontwikkelde programmatuur, websites, databestanden, apparatuur of
andere materialen inbreuk maken op een in Nederland geldend recht
van intellectuele of industriële eigendom, onder de voorwaarde dat
cliënt leverancier onverwijld schriftelijk informeert over het
bestaan en de inhoud van de rechtsvordering en de afhandeling van de
zaak, waaronder het treffen van eventuele schikkingen, geheel
overlaat aan leverancier. Cliënt zal daartoe de nodige volmachten,
informatie en medewerking aan leverancier verlenen om zich, indien
nodig in naam van cliënt, tegen deze rechtsvorderingen te verweren.
Deze verplichting tot vrijwaring vervalt indien de verweten inbreuk
verband houdt (i) met door cliënt ter gebruik, bewerking, verwerking
of incorporatie aan leverancier ter beschikking gestelde materialen,
dan wel (ii) met wijzigingen die cliënt in de programmatuur,
website, databestanden, apparatuur of andere materialen heeft
aangebracht of door derden heeft laten aanbrengen. Indien in rechte
onherroepelijk vast staat dat de door leverancier zelf ontwikkelde
programmatuur, websites, databestanden, apparatuur of andere
materialen inbreuk maken op enig aan een derde toebehorend recht van
intellectuele of industriële eigendom of indien naar het oordeel van
leverancier een gerede kans bestaat dat een zodanige inbreuk zich
voordoet, zal leverancier zo mogelijk zorg dragen dat cliënt het
geleverde, of functioneel gelijkwaardige andere programmatuur,
websites, databestanden, apparatuur of de betreffende andere
materialen ongestoord kan blijven gebruiken, bijvoorbeeld door
aanpassing van de inbreukmakende onderdelen of door verwerving van
een gebruiksrecht ten behoeve van cliënt. Indien leverancier naar
zijn uitsluitend oordeel niet of niet anders dan op voor hem
(financieel) onredelijk bezwarende wijze kan zorg dragen dat cliënt
het geleverde ongestoord kan blijven gebruiken, zal leverancier het
geleverde tegen creditering van de verwervingskosten onder aftrek
van een redelijke gebruiksvergoeding terugnemen. Leverancier zal
zijn keuze in dit kader niet maken dan na overleg met cliënt. Iedere
andere of verdergaande aansprakelijkheid of vrijwaringsverplichting
van leverancier wegens schending van rechten van intellectuele of
industriële eigendom van een derde is geheel uitgesloten, daaronder
begrepen aansprakelijkheid en vrijwaringsverplichtingen van
leverancier voor inbreuken die veroorzaakt worden door het gebruik
van de geleverde programmatuur, websites, databestanden, apparatuur
en/of materialen (i) in een niet door leverancier gemodificeerde
vorm, (ii) in samenhang met niet door leverancier geleverde of
verstrekte zaken of programmatuur of (iii) op een andere wijze dan
waarvoor de apparatuur, programmatuur, websites, databestanden en/of
andere materialen zijn ontwikkeld of bestemd.
6.8 Cliënt garandeert dat geen rechten van derden zich verzetten
tegen beschikbaarstelling aan leverancier van apparatuur,
programmatuur, voor websites bestemd materiaal (beeldmateriaal,
tekst, muziek, domeinnamen, logo’s etc.), databestanden, of andere
materialen, waaronder ontwerpmateriaal, met het doel van gebruik,
bewerking, installatie of incorporatie (bijv. in een website).
Cliënt zal leverancier vrijwaren tegen elke actie die gebaseerd is
op de bewering dat zodanig beschikbaar stellen, gebruiken, bewerken,
installeren of incorporeren inbreuk maakt op enig recht van derden.
7. Medewerking door cliënt; telecommunicatie
7.1 Cliënt zal leverancier steeds tijdig alle voor een behoorlijke
uitvoering van de overeenkomst nuttige en noodzakelijke gegevens of
inlichtingen verschaffen en alle medewerking verlenen, waaronder het
verstrekken van toegang tot zijn gebouwen. Indien cliënt in het
kader van het verlenen van medewerking aan de uitvoering van de
overeenkomst eigen personeel inzet, zal dit personeel beschikken
over de noodzakelijke kennis, ervaring, capaciteit en kwaliteit.
7.2 Cliënt draagt het risico van de selectie,
het gebruik en de toepassing in zijn organisatie van de apparatuur,
programmatuur, websites, databestanden en andere producten en
materialen en van de door leverancier te verlenen diensten, en is
eveneens verantwoordelijk voor de controle- en
beveiligingsprocedures en een adequaat systeembeheer.
7.3 Indien cliënt programmatuur, websites, materialen, databestanden
of gegevens op een informatiedrager aan leverancier ter beschikking
stelt, zullen deze voldoen aan de door leverancier voorgeschreven
specificaties.
7.4 Indien cliënt de voor de uitvoering van de overeenkomst
noodzakelijke gegevens, apparatuur, programmatuur of medewerkers
niet, niet tijdig of niet overeenkomstig de afspraken ter
beschikking van leverancier stelt of indien cliënt op andere wijze
niet aan zijn verplichtingen voldoet, heeft leverancier het recht
tot gehele of gedeeltelijke opschorting van de uitvoering van de
overeenkomst en heeft hij het recht om de daardoor ontstane kosten
volgens zijn gebruikelijke tarieven in rekening te brengen, een en
ander onverminderd het recht van leverancier tot uitoefening van
enig ander wettelijk recht.
7.5 Ingeval medewerkers van leverancier op locatie van cliënt
werkzaamheden verrichten, draagt cliënt kosteloos zorg voor de door
die medewerkers in redelijkheid gewenste faciliteiten, zoals een
werkruimte met computer- en telecommunicatiefaciliteiten. De
werkruimte en faciliteiten zullen voldoen aan alle geldende
(wettelijke) eisen en voorschriften betreffende
arbeidsomstandigheden. Cliënt vrijwaart leverancier voor aanspraken
van derden, waaronder medewerkers van leverancier, die in verband
met de uitvoering van de overeenkomst schade lijden welke het gevolg
is van handelen of nalaten van cliënt of van onveilige situaties in
diens organisatie. Cliënt zal de binnen zijn organisatie geldende
huis- en beveiligingsregels tijdig aan de in te zetten medewerkers
van leverancier kenbaar maken.
7.6 Indien bij de uitvoering van de overeenkomst gebruik wordt
gemaakt van telecommunicatiefaciliteiten, waaronder internet, is
cliënt verantwoordelijk voor de juiste keuze en de tijdige en
adequate beschikbaarheid ervan, behoudens voor die faciliteiten
welke onder direct gebruik en beheer van leverancier staan.
Leverancier is nimmer aansprakelijk voor schade of kosten wegens
transmissiefouten, storingen of niet-beschikbaarheid van deze
faciliteiten, tenzij cliënt bewijst dat deze schade of kosten het
gevolg zijn van opzet of grove schuld van leverancier of diens
leidinggevenden. Indien bij de uitvoering van de overeenkomst
gebruik wordt gemaakt van telecommunicatiefaciliteiten is
leverancier gerechtigd cliënt toegangs- of identificatiecodes toe te
wijzen. Leverancier kan toegewezen toegangs- of identificatiecodes
wijzigen. Cliënt behandelt de toegangscodes vertrouwelijk en met
zorg en maakt deze slechts aan geautoriseerde personeelsleden
kenbaar. Leverancier is nimmer aansprakelijk voor schade of kosten
die het gevolg zijn van misbruik dat van toegangs- of
identificatiecodes wordt gemaakt.
8. Leveringstermijnen
8.1 Alle door leverancier genoemde of overeengekomen (leverings)termijnen
zijn naar beste weten vastgesteld op grond van de gegevens die bij
het aangaan van de overeenkomst aan leverancier bekend waren.
Leverancier spant zich er naar behoren voor in overeengekomen (leverings)termijnen
zoveel mogelijk in acht te nemen. De enkele overschrijding van een
genoemde of overeengekomen (leverings)termijn brengt leverancier
niet in verzuim. In alle gevallen, derhalve ook indien partijen
schriftelijk en uitdrukkelijk een uiterste termijn zijn
overeengekomen, komt leverancier wegens tijdsoverschrijding eerst in
verzuim nadat cliënt hem schriftelijk in gebreke heeft gesteld.
Leverancier is niet gebonden aan al dan niet uiterste (leverings)termijnen
die vanwege buiten zijn macht gelegen omstandigheden die zich na het
aangaan van de overeenkomst hebben voorgedaan, niet meer gehaald
kunnen worden. Evenmin is leverancier gebonden aan een al dan niet
uiterste leveringstermijn als partijen een wijziging van de inhoud
of omvang van de overeenkomst (meerwerk, wijziging van specificaties
etc.) zijn overeengekomen. Indien overschrijding van enige termijn
dreigt, zullen leverancier en cliënt zo spoedig mogelijk in overleg
treden.
9. Beëindiging overeenkomst
9.1 Aan elk der partijen komt de
bevoegdheid tot ontbinding van de overeenkomst slechts toe indien de
andere partij, steeds in alle gevallen na een deugdelijke en zo
gedetailleerd mogelijke schriftelijke ingebrekestelling waarbij een
redelijke termijn gesteld wordt voor zuivering van de tekortkoming,
toerekenbaar tekortschiet in de nakoming van wezenlijke
verplichtingen uit de overeenkomst.
9.2 Indien een overeenkomst welke naar zijn
aard en inhoud niet door volbrenging eindigt, voor onbepaalde tijd
is aangegaan, kan deze door elk der partijen na goed overleg en
onder opgave van redenen door schriftelijke opzegging worden
beëindigd. Indien tussen partijen geen uitdrukkelijke opzegtermijn
is overeengekomen, dient bij de opzegging een redelijke termijn in
acht te worden genomen. Partijen zullen wegens opzegging nimmer tot
enige schadevergoeding zijn gehouden.
9.3 In afwijking van wat de wet daaromtrent door middel van regelend
recht heeft bepaald, kan cliënt een overeenkomst van dienstverlening
slechts opzeggen in de gevallen geregeld in deze voorwaarden.
9.4 Elk der partijen kan de overeenkomst zonder ingebrekestelling
met onmiddellijke ingang geheel of gedeeltelijk schriftelijk
beëindigen indien de wederpartij -al dan niet voorlopig- surséance
van betaling wordt verleend, indien ten aanzien van wederpartij
faillissement wordt aangevraagd of indien de onderneming van de
wederpartij wordt geliquideerd of beëindigd anders dan ten behoeve
van reconstructie of samenvoeging van ondernemingen. Leverancier is
wegens deze beëindiging nimmer tot enige restitutie van reeds
ontvangen gelden dan wel tot schadevergoeding gehouden. Ingeval van
faillissement van cliënt vervalt het recht tot gebruik van aan
cliënt ter beschikking gestelde programmatuur van rechtswege.
9.5 Indien cliënt op het moment van de ontbinding als bedoeld in
artikel 9.1 reeds prestaties ter uitvoering van de overeenkomst
heeft ontvangen, zullen deze prestaties en de daarmee samenhangende
betalingsverplichting geen voorwerp van ongedaanmaking zijn, tenzij
cliënt bewijst dat leverancier ten aanzien van die prestaties in
verzuim is. Bedragen die leverancier vóór de ontbinding heeft
gefactureerd in verband met hetgeen hij ter uitvoering van de
overeenkomst reeds naar behoren heeft verricht of geleverd, blijven
met inachtneming van het in de vorige volzin bepaalde onverminderd
verschuldigd en worden op het moment van de ontbinding direct
opeisbaar.
10. Aansprakelijkheid van Leverancier; vrijwaring
10.1 De totale aansprakelijkheid van leverancier wegens toerekenbare
tekortkoming in de nakoming van de overeenkomst is beperkt tot
vergoeding van directe schade tot maximaal het bedrag van de voor
die overeenkomst bedongen prijs (excl. BTW). Indien de overeenkomst
hoofdzakelijk een duurovereenkomst is met een looptijd van meer dan
één jaar, wordt de voor de overeenkomst bedongen prijs gesteld op
het totaal van de vergoedingen (excl. BTW) bedongen voor één jaar.
In geen geval zal de totale vergoeding voor directe schade echter
meer bedragen dan € 500.000 (vijfhonderd duizend Euro). Onder
directe schade wordt uitsluitend verstaan:
a. redelijke kosten die cliënt zou moeten maken om de prestatie van
leverancier aan de overeenkomst te laten beantwoorden; deze
vervangende schade wordt echter niet vergoed indien de overeenkomst
door of op vordering van cliënt wordt ontbonden.
b. redelijke kosten die cliënt heeft gemaakt voor het noodgedwongen
langer operationeel houden van zijn oude systeem of systemen en
daarmee samenhangende voorzieningen doordat leverancier op een voor
hem bindende uiterste leverdatum niet heeft geleverd, verminderd met
eventuele besparingen die het gevolg zijn van de vertraagde
levering;
c. redelijke kosten, gemaakt ter vaststelling van de oorzaak en de
omvang van de schade, voor zover de vaststelling betrekking heeft op
directe schade in de zin van deze voorwaarden;
d. redelijke kosten, gemaakt ter voorkoming of beperking van schade,
voor zover cliënt aantoont dat deze kosten hebben geleid tot
beperking van directe schade in de zin van deze voorwaarden.
10.2 De aansprakelijkheid van leverancier voor
schade door dood of lichamelijk letsel of wegens materiële
beschadiging van zaken bedraagt totaal nimmer meer dan € 1.250.000
(één miljoen tweehonderdvijftig duizend Euro).
10.3 Aansprakelijkheid van leverancier voor indirecte schade,
gevolgschade, gederfde winst, gemiste besparingen, verminderde
goodwill, schade door bedrijfsstagnatie, schade als gevolg van
aanspraken van afnemers van cliënt, verminking of verlies van data,
schade verband houdende met het gebruik van door cliënt aan
leverancier voorgeschreven zaken, materialen of software van derden,
schade verband houdende met de inschakeling van door cliënt aan
leverancier voorgeschreven toeleveranciers en alle andere vormen van
schade dan genoemd in artikel 10.1 en 10.2, uit welken hoofde dan
ook, is uitgesloten.
10.4 De in voorgaande leden van dit artikel 10 genoemde beperkingen
komen te vervallen indien en voor zover de schade het gevolg is van
opzet of grove schuld van leverancier of diens leidinggevenden.
10.5 De aansprakelijkheid van leverancier wegens toerekenbare
tekortkoming in de nakoming van een overeenkomst ontstaat in alle
gevallen slechts indien cliënt leverancier onverwijld en deugdelijk
schriftelijk in gebreke stelt, waarbij een redelijke termijn ter
zuivering van de tekortkoming wordt gesteld, en leverancier ook na
die termijn toerekenbaar te kort blijft schieten in de nakoming van
zijn verplichtingen. De ingebrekestelling dient een zo volledig en
gedetailleerd mogelijke omschrijving van de tekortkoming te
bevatten, zodat leverancier in staat is adequaat te reageren.
10.6 Voorwaarde voor het ontstaan van enig recht op schadevergoeding
is steeds dat cliënt de schade zo spoedig mogelijk na het ontstaan
daarvan schriftelijk bij leverancier meldt. Iedere vordering tot
schadevergoeding tegen leverancier vervalt door het enkele verloop
van 24 maanden na het ontstaan van de vordering.
10.7 Cliënt vrijwaart leverancier voor alle aanspraken van derden
wegens productaansprakelijkheid als gevolg van een gebrek in een
product of systeem dat door cliënt aan een derde is geleverd en dat
mede bestond uit door leverancier geleverde apparatuur,
programmatuur of andere materialen, behoudens indien en voor zover
cliënt bewijst dat de schade is veroorzaakt door die apparatuur,
programmatuur of andere materialen.
10.8 Het bepaalde in dit artikel geldt ook ten gunste van alle
(rechts)personen waarvan leverancier zich ter uitvoering van de
overeenkomst bedient.
11. Overmacht
11.1 Geen van partijen is gehouden tot het nakomen van enige verplichting
indien hij daartoe verhinderd is als gevolg van overmacht. Onder
overmacht wordt mede verstaan overmacht van toeleveranciers van
leverancier, het niet naar behoren nakomen van verplichtingen van
toeleveranciers die door cliënt aan leverancier zijn voorgeschreven
evenals gebrekkigheid van zaken, materialen, programmatuur van
derden waarvan het gebruik door cliënt aan leverancier is
voorgeschreven.
11.2 Indien een overmachtsituatie langer dan negentig dagen heeft
geduurd, hebben partijen het recht om de overeenkomst door
schriftelijke ontbinding te beëindigen. Hetgeen reeds ingevolge de
overeenkomst gepresteerd is, wordt in dat geval naar verhouding
afgerekend, zonder dat partijen elkaar overigens iets verschuldigd
zullen zijn.
12. Toepasselijk recht en geschillen
12.1 De overeenkomsten tussen leverancier en cliënt worden beheerst door
Nederlands recht. Toepasselijkheid van het Weens Koopverdrag 1980 is
uitgesloten.
12.2 Geschillen welke tussen leverancier en
cliënt mochten ontstaan naar aanleiding van een tussen leverancier
en cliënt gesloten overeenkomst dan wel naar aanleiding van nadere
overeenkomsten die daarvan het gevolg zijn, worden beslecht door
middel van arbitrage overeenkomstig het Arbitragereglement van de
Stichting Geschillenoplossing Automatisering te Den Haag, een en
ander onverminderd het recht van partijen een voorziening in
arbitraal kort geding te vragen en onverminderd het recht der
partijen tot het treffen van conservatoire rechtsmaatregelen.
12.3 Teneinde een minnelijke oplossing van een bestaand of mogelijk
toekomstig geschil te beproeven, kan de meest gerede partij steeds
een ICT-mediation conform het ICT-mediation reglement van de
Stichting Geschillenoplossing Automatisering te Den Haag beginnen.
ICT-mediation conform dit reglement is gericht op bemiddeling door
een of meer mediators. Deze procedure leidt niet tot een voor
partijen bindend oordeel. Deelname aan deze procedure geschiedt op
basis van vrijwilligheid. Het bepaalde in dit artikellid verzet zich
er niet tegen dat een partij die dat wenst, de procedure van
ICT-mediation passeert en al aanstonds de in artikel 12.2 genoemde
geschillenregeling volgt.
COMPUTERSERVICE
De in dit hoofdstuk
“Computerservice” vermelde bepalingen zijn, naast de Algemene
Bepalingen uit deze algemene voorwaarden, van toepassing indien
leverancier diensten op het gebied van computerservice verleent,
waaronder wordt verstaan de automatische verwerking van gegevens met
behulp van door leverancier beheerde programmatuur en apparatuur.
13. Duur
13.1 Indien de overeenkomst betrekking heeft op het periodiek of
regelmatig verlenen van computerservice, wordt de overeenkomst
aangegaan voor de tussen partijen overeengekomen duur, bij gebreke
waarvan een duur van één jaar geldt. De duur van de overeenkomst
wordt telkenmale stilzwijgend voor de duur van de oorspronkelijke
periode verlengd, tenzij cliënt of leverancier de overeenkomst
schriftelijk beëindigt met inachtneming van een opzegtermijn van
drie maanden voor het einde van de betreffende periode.
14. Uitvoering van de werkzaamheden
14.1 Leverancier verricht de computerservice slechts in opdracht van
cliënt. Indien leverancier krachtens een bevoegd gegeven bevel van
een overheidsinstantie computerservice verricht met betrekking tot
gegevens van cliënt of zijn personeel, zullen alle daaraan verbonden
kosten aan cliënt in rekening worden gebracht. Leverancier zal de
computerservice met zorg verrichten overeenkomstig de met cliënt
schriftelijk vastgelegde procedures en afspraken.
14.2 Alle door leverancier te verwerken
gegevens zullen overeenkomstig de door leverancier te stellen
voorwaarden door cliënt worden geprepareerd en aangeleverd. Cliënt
zal de te verwerken gegevens brengen naar en de resultaten van de
verwerking ophalen van de plaats waar leverancier de computerservice
uitvoert. Transport en transmissie, op welke wijze dan ook,
geschieden voor rekening en risico van cliënt, ook indien deze door
leverancier worden uitgevoerd of verzorgd.
14.3 Cliënt staat er voor in dat alle door hem aan leverancier ter
uitvoering van de computerservice ter beschikking gestelde
materialen, gegevens, programmatuur, procedures en instructies
steeds juist en volledig zijn en dat alle aan leverancier verstrekte
informatiedragers voldoen aan de specificaties van leverancier.
14.4 Alle door leverancier bij de computerservice gebruikte
apparatuur, programmatuur en andere zaken blijven het eigendom
respectievelijk voorwerp van intellectuele en industriële eigendom
van leverancier, ook indien cliënt een vergoeding betaalt voor het
ontwikkelen of aanschaffen ervan door leverancier. Leverancier kan
de van cliënt ontvangen producten en gegevens en de gegenereerde
resultaten van de verwerking onder zich houden totdat cliënt alle
aan leverancier verschuldigde bedragen betaald heeft.
14.5 Leverancier kan wijzigingen in de inhoud of omvang van de
computerservice aanbrengen. Indien dergelijke wijzigingen een
verandering van de bij cliënt geldende procedures tot gevolg hebben,
zal leverancier cliënt hierover zo tijdig mogelijk inlichten en
komen de kosten van deze verandering voor rekening van cliënt. In
dat geval kan cliënt de overeenkomst schriftelijk door opzegging
beëindigen tegen de datum waarop de wijziging in werking treedt,
tenzij deze wijziging verband houdt met wijzigingen in relevante
wetgeving of andere door bevoegde instanties gegeven voorschriften
of leverancier de kosten van deze wijziging voor zijn rekening
neemt.
14.6 Leverancier spant zich er naar beste kunnen voor in dat de door
hem bij de uitvoering van de computerservice gebruikte programmatuur
tijdig wordt aangepast aan wijzigingen in de door hem in het kader
van zijn dienstverlening beheerde Nederlandse wet- en regelgeving.
Op verzoek zal leverancier tegen zijn gebruikelijke tarieven cliënt
adviseren over de gevolgen van deze aanpassingen voor cliënt.
15. Beveiliging, privacy en bewaartermijnen
15.1 Leverancier voldoet aan de verplichtingen die uit hoofde van de
wetgeving betreffende de verwerking van persoonsgegevens als
bewerker op hem rusten. Leverancier zal zorgdragen voor passende
technische en organisatorische maatregelen om (persoons)gegevens te
beveiligen tegen verlies of tegen enige vorm van onrechtmatige
verwerking.
15.2 Cliënt staat ervoor in dat alle wettelijke
voorschriften betreffende de verwerking van persoonsgegevens,
daaronder begrepen de voorschriften die bij of krachtens de Wet
Bescherming Persoonsgegevens zijn gegeven, stipt in acht worden
genomen en dat alle voorgeschreven aanmeldingen zijn verricht en
alle vereiste toestemmingen tot verwerking van persoonsgegevens zijn
verkregen. Cliënt zal leverancier alle terzake gevraagde informatie
onverwijld schriftelijk verstrekken.
15.3 Cliënt vrijwaart leverancier voor alle aanspraken van derden
die jegens leverancier mochten worden ingesteld wegens een niet aan
leverancier toe te rekenen schending van de Wet Bescherming
Persoonsgegevens en/of andere wetgeving betreffende de verwerking
van persoonsgegevens.
15.4 Cliënt vrijwaart leverancier voor alle aanspraken van derden,
waaronder overheidsinstellingen, die jegens leverancier mochten
worden ingesteld wegens schending van wetgeving inzake de wettelijke
bewaartermijnen.
16. Garantie
16.1 Leverancier is niet
verantwoordelijk voor controle van de juistheid en volledigheid van
de resultaten van de computerservice. Cliënt zal na ontvangst deze
resultaten zelf controleren. Leverancier staat er niet voor in dat
de computerservice foutloos of zonder onderbrekingen wordt verleend.
Indien gebreken in de resultaten van de computerservice een direct
gevolg zijn van producten, programmatuur, informatiedragers,
procedures of bedieningshandelingen waarvoor leverancier uit hoofde
van de overeenkomst uitdrukkelijk verantwoordelijk is, zal
leverancier de computerservice herhalen teneinde naar beste vermogen
deze onvolkomenheden te herstellen, mits cliënt de onvolkomenheden
zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen één week na ontvangst van
de resultaten van de computerservice, schriftelijk en gedetailleerd
aan leverancier kenbaar maakt. Slechts indien gebreken in de
computerservice aan leverancier toerekenbaar zijn, wordt de
herhaling gratis uitgevoerd. Indien gebreken niet zijn toe te
rekenen aan leverancier en/of de gebreken het gevolg zijn van fouten
of onvolkomenheden van cliënt, zoals het aanleveren van onjuiste of
onvolledige informatie, zal leverancier de kosten van een eventuele
herhaling volgens zijn gebruikelijke tarieven aan cliënt in rekening
brengen. Indien herstel van aan leverancier toerekenbare gebreken
technisch of redelijkerwijs niet mogelijk is, zal leverancier de
voor de betreffende computerservice door cliënt verschuldigde
bedragen crediteren, zonder verder of anderszins jegens cliënt
aansprakelijk te zijn. Aan cliënt komen geen andere rechten wegens
gebreken in de computerservice toe dan die welke in deze
garantieregeling zijn beschreven.
DIENSTVERLENING
De in dit hoofdstuk
“Dienstverlening” vermelde bepalingen zijn, naast de Algemene
Bepalingen van deze algemene voorwaarden, van toepassing indien
leverancier diensten verleent, zoals advisering,
toepasbaarheidsonderzoek, consultancy, opleidingen, cursussen,
trainingen, ondersteuning, detachering, hosting, het ontwerpen,
ontwikkelen, implementeren of beheren van programmatuur, websites of
informatiesystemen en dienstverlening met betrekking tot netwerken.
Deze bepalingen laten de in deze algemene voorwaarden opgenomen
bepalingen betreffende specifieke diensten, zoals computerservice,
de ontwikkeling van programmatuur en onderhoud, onverlet.
17. Uitvoering
17.1 Leverancier zal zich naar beste kunnen inspannen de dienstverlening
met zorg uit te voeren, in voorkomend geval overeenkomstig de met
cliënt schriftelijk vastgelegde afspraken en procedures. Alle
diensten van leverancier worden uitgevoerd op basis van een
inspanningsverbintenis, tenzij en voor zover in de schriftelijke
overeenkomst leverancier uitdrukkelijk een resultaat heeft toegezegd
en het betreffende resultaat tevens met voldoende bepaaldheid is
omschreven. Eventuele afspraken betreffende een serviceniveau worden
steeds slechts schriftelijk uitdrukkelijk overeengekomen.
17.2 Indien is overeengekomen dat de
dienstverlening in fasen zal plaatsvinden, is leverancier gerechtigd
de aanvang van de diensten die tot een fase behoren uit te stellen
totdat cliënt de resultaten van de daaraan voorafgaande fase
schriftelijk heeft goedgekeurd.
17.3 Slechts indien dit schriftelijk uitdrukkelijk is
overeengekomen, is leverancier gehouden bij de uitvoering van de
dienstverlening tijdige en verantwoord gegeven aanwijzingen van
cliënt op te volgen. Leverancier is niet verplicht aanwijzingen op
te volgen die de inhoud of omvang van de overeengekomen
dienstverlening wijzigen of aanvullen; indien dergelijke
aanwijzingen echter worden opgevolgd, zullen de desbetreffende
werkzaamheden worden vergoed conform artikel 18.
17.4 Indien een overeenkomst tot dienstverlening is aangegaan met
het oog op uitvoering door een bepaalde persoon, is leverancier
steeds gerechtigd na overleg met cliënt deze persoon te vervangen
door een of meer andere personen met dezelfde kwalificaties.
17.5 Bij gebreke van een uitdrukkelijk overeengekomen
factureringsschema zijn alle bedragen die betrekking hebben op door
leverancier verleende diensten eens per kalendermaand achteraf
verschuldigd.
18. Wijziging en meerwerk
18.1 Indien leverancier op verzoek of met voorafgaande instemming van
cliënt werkzaamheden of andere prestaties heeft verricht die buiten
de inhoud of omvang van de overeengekomen dienstverlening vallen,
zullen deze werkzaamheden of prestaties door cliënt worden vergoed
volgens de gebruikelijke tarieven van leverancier. Van meerwerk is
eveneens sprake indien een systeemanalyse, een ontwerp of
specificaties worden uitgebreid of gewijzigd. Leverancier is nimmer
verplicht aan een dergelijk verzoek te voldoen en hij kan verlangen
dat daarvoor een afzonderlijke schriftelijke overeenkomst wordt
gesloten
18.2 Cliënt aanvaardt dat door werkzaamheden of
prestaties als bedoeld in artikel 18.1 het overeengekomen of
verwachte tijdstip van voltooiing van de dienstverlening, en de
wederzijdse verantwoordelijkheden van cliënt en leverancier, kunnen
worden beïnvloed. Het feit dat zich tijdens de uitvoering van de
overeenkomst (de vraag naar) meerwerk voordoet, is voor cliënt
nimmer grond voor ontbinding of beëindiging van de overeenkomst.
18.3 Voor zover voor de dienstverlening een vaste prijs is
afgesproken, zal leverancier cliënt desgevraagd tevoren schriftelijk
informeren over de financiële consequenties van die extra
werkzaamheden of prestaties.
19. Opleidingen, cursussen en trainingen
19.1 Voor zover de dienstverlening van leverancier bestaat uit het
verzorgen van een opleiding, cursus of training, kan leverancier
steeds vóór de aanvang daarvan de terzake verschuldigde betaling
verlangen. De gevolgen van een annulering van deelname aan een
opleiding, cursus of training worden beheerst door de bij
leverancier gebruikelijke regels.
19.2 Indien het aantal aanmeldingen daartoe naar het oordeel van
leverancier aanleiding geeft, is leverancier gerechtigd de
opleiding, cursus of training te combineren met één of meer andere
opleidingen, cursussen of trainingen, of deze op een latere datum of
een later tijdstip te laten plaatsvinden.
20. Detachering
20.1 Van detachering in de zin van deze voorwaarden is sprake als
leverancier een medewerker (hierna: de gedetacheerde medewerker) aan
cliënt ter beschikking stelt teneinde deze medewerker onder toezicht
en leiding c.q. regie van cliënt werkzaamheden te laten uitvoeren.
20.2 Leverancier spant zich er voor in dat de
gedetacheerde medewerker gedurende de duur van de overeenkomst
beschikbaar blijft, onverminderd het gestelde in artikel 17.4 inzake
vervanging.
20.3 Cliënt is gerechtigd om vervanging van de gedetacheerde
medewerker te verzoeken (i) indien de gedetacheerde medewerker
aantoonbaar niet aan uitdrukkelijk overeengekomen kwaliteitseisen
voldoet en cliënt dit binnen drie werkdagen na de aanvang van de
werkzaamheden schriftelijk aan leverancier kenbaar maakt, dan wel (ii)
ingeval van langdurige ziekte of uitdiensttreding van de
gedetacheerde medewerker. Leverancier zal aan het verzoek onverwijld
met prioriteit aandacht geven. Leverancier staat er niet voor in dat
vervanging steeds mogelijk is. Indien vervanging niet of niet
aanstonds mogelijk is, vervallen de aanspraken van cliënt op verdere
nakoming van de overeenkomst evenals alle aanspraken van cliënt
wegens niet-nakoming van de overeenkomst. Betalingsverplichtingen
van cliënt betreffende de verrichte werkzaamheden blijven in stand.
20.4 Leverancier is gehouden tot tijdige en volledige afdracht van
de voor de gedetacheerde medewerker in verband met de overeenkomst
te betalen loonbelasting en (voorschot-)premies voor sociale
verzekeringen. Leverancier vrijwaart cliënt voor alle wettelijke
aanspraken van de belastingdienst respectievelijk sociale
verzekeringsinstanties met betrekking tot belastingen en sociale
verzekeringspremies welke direct samenhangen met de
terbeschikkingstelling door leverancier van de gedetacheerde
medewerker (de zgn. inlenersaansprakelijkheid), mits cliënt de
afwikkeling van de betreffende aanspraken geheel aan leverancier
overlaat, hem daarbij alle medewerking verleent en hem alle
benodigde informatie en, indien door leverancier gewenst,
procesvolmachten verstrekt.
20.5 Leverancier aanvaardt geen aansprakelijkheid voor de selectie
van de medewerker dan wel voor de resultaten van werkzaamheden die
onder toezicht en leiding c.q. regie van cliënt tot stand zijn
gekomen.
ONTWIKKELING VAN PROGRAMMATUUR
De in dit hoofdstuk “Ontwikkeling
van programmatuur” vermelde bepalingen zijn, naast de Algemene
Bepalingen van deze algemene voorwaarden en de bijzondere bepalingen
uit het hoofdstuk “Dienstverlening”, van toepassing indien
leverancier in opdracht van cliënt programmatuur ontwikkelt en deze
eventueel installeert. Op deze programmatuur is ook het hoofdstuk
“Gebruik en onderhoud van programmatuur” van toepassing, behalve
voor zover daarvan in dit hoofdstuk wordt afgeweken. De in dit
hoofdstuk bedoelde rechten en verplichtingen hebben uitsluitend
betrekking op computerprogrammatuur in een voor een
gegevensverwerkende machine leesbare vorm en vastgelegd op voor een
zodanige machine leesbaar materiaal, alsmede op de daarbij behorende
documentatie. Daar waar in dit hoofdstuk over programmatuur wordt
gesproken, zijn daarmee tevens bedoeld websites.
21. Ontwikkeling van programmatuur
21.1 Indien niet reeds bij het aangaan van de overeenkomst specificaties
of een ontwerp van de te ontwikkelen programmatuur aan leverancier
ter hand zijn gesteld, zullen partijen in overleg schriftelijk
specificeren welke programmatuur ontwikkeld zal worden en op welke
manier dit zal geschieden. Leverancier zal de ontwikkeling van de
programmatuur met zorg uitvoeren op basis van de door cliënt te
verstrekken gegevens, voor de juistheid, volledigheid en
consistentie waarvan cliënt instaat. Indien partijen het gebruik van
een ontwikkelingsmethode zijn overeengekomen die zich er door
kenmerkt dat het ontwerpen en/of het ontwikkelen van onderdelen van
de programmatuur onderworpen is aan een nadere, tijdens de
uitvoering van de overeenkomst te bepalen prioriteitstelling, zal
deze prioriteitstelling steeds in overleg tussen partijen tot stand
komen.
21.2 Leverancier is gerechtigd, doch niet
verplicht, de juistheid, volledigheid of consistentie van de aan hem
ter beschikking gestelde gegevens, specificaties of ontwerpen te
onderzoeken en bij constatering van eventuele onvolkomenheden de
overeengekomen werkzaamheden op te schorten totdat cliënt de
betreffende onvolkomenheden heeft weggenomen.
21.3 Onverminderd het bepaalde in artikel 6 verkrijgt cliënt slechts
het recht tot gebruik van de programmatuur in zijn eigen bedrijf of
organisatie. Slechts indien en voor zover dit uitdrukkelijk
schriftelijk is overeengekomen, kan de broncode van de programmatuur
en de bij de ontwikkeling van de programmatuur gemaakte technische
documentatie aan cliënt ter beschikking worden gesteld, in welk
geval cliënt gerechtigd zal zijn in deze programmatuur wijzigingen
aan te brengen. Indien leverancier in rechte gehouden wordt de
broncode en/of de technische documentatie aan cliënt ter beschikking
te stellen, kan leverancier daarvoor een redelijke vergoeding
verlangen.
22. Aflevering, installatie en acceptatie
22.1 Leverancier zal de te ontwikkelen programmatuur aan cliënt zoveel
mogelijk conform de schriftelijk vastgelegde specificaties afleveren
en installeren, dit laatste slechts indien een door leverancier uit
te voeren installatie schriftelijk is overeengekomen. Bij gebreke
van uitdrukkelijke afspraken daaromtrent zal cliënt zelf de
programmatuur installeren, inrichten, parametriseren, tunen en
indien nodig de daarbij gebruikte apparatuur en gebruiksomgeving
aanpassen. Tenzij uitdrukkelijk anders overeengekomen is leverancier
niet verplicht tot het uitvoeren van dataconversie.
22.2 Indien een acceptatietest is
overeengekomen, bedraagt de testperiode veertien dagen na aflevering
of, indien een door leverancier uit te voeren installatie
schriftelijk is overeengekomen, na voltooiing van de installatie.
Gedurende de testperiode is het cliënt niet toegestaan de
programmatuur voor productieve of operationele doeleinden te
gebruiken. Leverancier kan steeds verlangen, derhalve ook indien
zulks niet uitdrukkelijk is overeengekomen, dat cliënt met voldoende
gekwalificeerd personeel een deugdelijke test van voldoende omvang
en diepgang uitvoert op (tussen-)resultaten van de
ontwikkelingswerkzaamheden en dat de testresultaten schriftelijk,
overzichtelijk en begrijpelijk aan leverancier worden gerapporteerd.
22.3 De programmatuur zal tussen partijen gelden als geaccepteerd:
a. indien tussen partijen niet een acceptatietest is overeengekomen:
bij de aflevering of, indien een door leverancier uit te voeren
installatie schriftelijk is overeengekomen, bij de voltooiing van de
installatie, dan wel
b. indien tussen partijen een acceptatietest is overeengekomen: op
de eerste dag na de testperiode, dan wel
c. indien leverancier vóór het einde van de testperiode een
testrapport als bedoeld in artikel 22.5 ontvangt: op het moment dat
de in dat testrapport genoemde fouten in de zin van artikel 6.6 zijn
hersteld, onverminderd de aanwezigheid van onvolkomenheden die
volgens artikel 22.6 aan acceptatie niet in de weg staan. In
afwijking hiervan zal de programmatuur, indien cliënt daarvan vóór
het moment van een uitdrukkelijke acceptatie enig gebruik voor
productieve of operationele doeleinden maakt, gelden als volledig
geaccepteerd vanaf de aanvang van dat gebruik.
22.4 Indien bij het uitvoeren van de overeengekomen acceptatietest
blijkt dat de programmatuur fouten bevat die de voortgang van de
acceptatietest belemmeren, zal cliënt leverancier hierover
schriftelijk gedetailleerd informeren, in welk geval de testperiode
onderbroken wordt totdat de programmatuur zodanig is aangepast dat
die belemmering is opgeheven.
22.5 Indien bij het uitvoeren van de overeengekomen acceptatietest
blijkt dat de programmatuur fouten in de zin van artikel 6.6 bevat,
zal cliënt leverancier uiterlijk op de laatste dag van de
testperiode door middel van een schriftelijk en gedetailleerd
testrapport over de fouten informeren. Leverancier zal zich naar
beste vermogen inspannen de bedoelde fouten binnen een redelijke
termijn te herstellen, waarbij leverancier gerechtigd is tijdelijke
oplossingen, programmaomwegen of probleemvermijdende restricties in
de programmatuur aan te brengen.
22.6 Acceptatie van de programmatuur mag niet worden onthouden op
andere gronden dan die welke verband houden met de tussen partijen
uitdrukkelijk overeengekomen specificaties en voorts niet wegens het
bestaan van kleine fouten, zijnde fouten die operationele of
productieve ingebruikname van de programmatuur redelijkerwijs niet
in de weg staan, onverminderd de verplichting van leverancier om
deze kleine fouten in het kader van de garantieregeling van artikel
25, indien toepasselijk, te herstellen. Acceptatie mag voorts niet
worden onthouden met betrekking tot aspecten van de programmatuur
die slechts subjectief beoordeeld kunnen worden, zoals de vormgeving
van gebruikersinterfaces.
22.7 Indien de programmatuur in fasen en/of onderdelen wordt
afgeleverd en getest, laat de niet-acceptatie van een bepaalde fase
en/of onderdeel een eventuele acceptatie van een eerdere fase en/of
een ander onderdeel onverlet
22.8 Acceptatie van de programmatuur op een der wijzen als bedoeld
in artikel 22.3 heeft tot gevolg dat leverancier ten volle gekweten
is voor de nakoming van zijn verplichtingen inzake de ontwikkeling
en terbeschikkingstelling van de programmatuur en, indien in
voorkomend geval tevens de installatie door leverancier is
overeengekomen, van zijn verplichtingen inzake de installatie van de
programmatuur. Acceptatie van de programmatuur doet niets af aan de
rechten van cliënt op grond van artikel 22.6 betreffende kleine
gebreken en artikel 25 betreffende garantie.
22.9 Bij gebreke van een uitdrukkelijk overeengekomen
factureringsschema zijn alle bedragen die betrekking hebben op het
ontwikkelen van de programmatuur, verschuldigd bij de aflevering van
de programmatuur dan wel, indien in voorkomend geval tevens een door
leverancier uit te voeren installatie schriftelijk is
overeengekomen, bij voltooiing van de installatie.
GEBRUIK EN ONDERHOUD VAN PROGRAMMATUUR
De in dit hoofdstuk “Gebruik en
onderhoud van programmatuur” vermelde bepalingen zijn, naast de
Algemene Bepalingen van deze algemene voorwaarden, van toepassing op
alle door leverancier ter beschikking gestelde programmatuur. De in
dit hoofdstuk bedoelde rechten en verplichtingen hebben uitsluitend
betrekking op computerprogrammatuur in een voor een
gegevensverwerkende machine leesbare vorm en vastgelegd op voor een
zodanige machine leesbaar materiaal, alsmede op daarbij behorende
documentatie, alles met inbegrip van eventueel door leverancier te
verstrekken nieuwe versies. Daar waar in dit hoofdstuk over
programmatuur wordt gesproken, zijn daarmee tevens bedoeld websites.
23. Gebruiksrecht
23.1 Onverminderd het bepaalde in artikel 6 verleent leverancier cliënt
het niet-exclusieve recht tot het gebruik van de programmatuur.
Cliënt zal de tussen partijen overeengekomen gebruiksbeperkingen
steeds stipt naleven. Onverminderd het overigens in deze algemene
voorwaarden bepaalde omvat het gebruiksrecht van cliënt uitsluitend
het recht de programmatuur te laden en uit te voeren.
23.2 De programmatuur mag door cliënt
uitsluitend in zijn eigen bedrijf of organisatie worden gebruikt op
de ene verwerkingseenheid en voor een bepaald aantal of soort
gebruikers of aansluitingen waarvoor het gebruiksrecht is verstrekt.
Voor zover daaromtrent niets anders is overeengekomen, gelden de
verwerkingseenheid van cliënt waarop de programmatuur voor het eerst
is gebruikt en het aantal aansluitingen dat op het moment van eerste
gebruik op die verwerkingseenheid is aangesloten, als
verwerkingseenheid en aantal aansluitingen waarvoor het
gebruiksrecht is verstrekt. Bij eventuele storing van de bedoelde
verwerkingseenheid kan de programmatuur voor de duur van de storing
op een andere verwerkingseenheid worden gebruikt. Het gebruiksrecht
kan betrekking hebben op meerdere verwerkingseenheden voor zover dat
uit de overeenkomst uitdrukkelijk blijkt.
23.3 Het gebruiksrecht is niet overdraagbaar. Het is cliënt niet
toegestaan de programmatuur en dragers waarop deze is vastgelegd te
verkopen, te verhuren, te sublicentiëren, te vervreemden of daarop
beperkte rechten te verlenen of op welke wijze of voor welk doel dan
ook ter beschikking van een derde te stellen, een derde al dan niet
op afstand toegang te geven tot de programmatuur of de programmatuur
bij een derde ter hosting onder te brengen, ook niet indien de
betreffende derde de programmatuur uitsluitend ten behoeve van
cliënt gebruikt. Cliënt zal de programmatuur niet wijzigen anders
dan in het kader van het herstellen van fouten. Cliënt zal de
programmatuur niet gebruiken in het kader van de verwerking van
gegevens ten behoeve van derden (‘time-sharing’). De broncode van de
programmatuur en de bij de ontwikkeling van de programmatuur
voortgebrachte technische documentatie worden niet aan cliënt ter
beschikking gesteld, ook niet indien cliënt bereid is voor deze
terbeschikkingstelling een financiële vergoeding te voldoen. Cliënt
erkent dat de broncode een vertrouwelijk karakter heeft en dat deze
bedrijfsgeheimen van leverancier bevat.
23.4 Onverwijld na het einde van het gebruiksrecht van de
programmatuur zal cliënt alle in zijn bezit zijnde exemplaren van de
programmatuur aan leverancier retourneren. Indien partijen zijn
overeengekomen dat cliënt bij het einde van het gebruiksrecht de
betreffende exemplaren zal vernietigen, zal cliënt van zodanige
vernietiging leverancier onverwijld schriftelijk melding maken.
24. Aflevering, installatie en acceptatie
24.1 Leverancier zal de programmatuur op de overeengekomen soort en
formaat informatiedragers aan cliënt afleveren en, indien een door
leverancier uit te voeren installatie schriftelijk is
overeengekomen, de programmatuur bij cliënt installeren. Bij gebreke
van uitdrukkelijke afspraken daaromtrent zal cliënt zelf de
programmatuur installeren, inrichten, parametriseren, tunen en
indien nodig de daarbij gebruikte apparatuur en gebruiksomgeving
aanpassen. Tenzij uitdrukkelijk anders overeengekomen is leverancier
niet verplicht tot het uitvoeren van dataconversie.
24.2 Indien tussen partijen schriftelijk een
acceptatietest is overeengekomen is het bepaalde in de artikelen
22.2 tot en met 22.7 van overeenkomstige toepassing. Indien partijen
geen acceptatietest zijn overeengekomen, aanvaardt cliënt de
programmatuur in de staat waarin deze zich op het moment van
aflevering bevindt, derhalve met alle zichtbare en onzichtbare
fouten en andere gebreken, onverminderd de verplichtingen van
leverancier ingevolge de garantie van artikel 25. In alle gevallen
geldt het bepaalde in artikel 22.8 onverminderd.
24.3 Bij gebreke van een uitdrukkelijk overeengekomen
factureringsschema zijn alle bedragen die betrekking hebben op de
terbeschikkingstelling van programmatuur en het recht tot gebruik
van de programmatuur verschuldigd bij de aflevering van de
programmatuur dan wel, indien in voorkomend geval tevens een door
leverancier uit te voeren installatie schriftelijk is
overeengekomen, bij voltooiing van de installatie.
25. Garantie
25.1 Leverancier zal zich naar beste vermogen ervoor inspannen fouten in
de programmatuur in de zin van artikel 6.6 binnen een redelijke
termijn te herstellen indien deze binnen een periode van drie
maanden na aflevering, of, indien tussen partijen een acceptatietest
is overeengekomen, binnen drie maanden na acceptatie gedetailleerd
omschreven schriftelijk bij leverancier zijn gemeld. Leverancier
garandeert niet dat de programmatuur zonder onderbreking, fouten of
overige gebreken zal werken of dat alle fouten en overige gebreken
worden verbeterd. Het herstel wordt gratis uitgevoerd, tenzij de
programmatuur in opdracht van cliënt is ontwikkeld anders dan voor
een vaste prijs, in welk geval leverancier volgens zijn
gebruikelijke tarieven de kosten van herstel in rekening zal
brengen. Leverancier kan volgens zijn gebruikelijke tarieven de
kosten van herstel in rekening brengen indien sprake is van
gebruiksfouten of onoordeelkundig gebruik van cliënt of van andere
niet aan leverancier toe te rekenen oorzaken of indien de fouten bij
het uitvoeren van de overeengekomen acceptatietest hadden kunnen
worden vastgesteld. Herstel van verminkte of verloren gegane
gegevens valt niet onder de garantie. De garantieverplichting
vervalt indien cliënt zonder schriftelijke toestemming van
leverancier wijzigingen in de programmatuur aanbrengt of laat
aanbrengen, welke toestemming niet op onredelijke gronden zal worden
onthouden.
25.2 Herstel van fouten zal geschieden op een
door leverancier te bepalen locatie. Leverancier is gerechtigd
tijdelijke oplossingen dan wel programmaomwegen of
probleemvermijdende restricties in de programmatuur aan te brengen.
25.3 Leverancier heeft geen verplichting inzake herstel voor fouten
die na afloop van de in artikel 25.1 bedoelde garantieperiode zijn
gemeld, tenzij tussen partijen een onderhoudsovereenkomst is
afgesloten welke een zodanige plicht tot herstel omvat.
26. Onderhoud
26.1 Indien voor de programmatuur een onderhoudsovereenkomst is gesloten
of indien in de gebruiksvergoeding van de programmatuur onderhoud is
inbegrepen, zal cliënt overeenkomstig de gebruikelijke procedures
van leverancier geconstateerde fouten in de programmatuur
gedetailleerd aan leverancier melden. Na ontvangst van de melding
zal leverancier zich naar beste vermogen inspannen fouten in de zin
van artikel 6.6 te herstellen en/of verbeteringen aan te brengen in
latere nieuwe versies van de programmatuur. De resultaten zullen
afhankelijk van de urgentie op de door leverancier te bepalen wijze
en termijn aan cliënt ter beschikking worden gesteld. Leverancier is
gerechtigd tijdelijke oplossingen dan wel programmaomwegen of
probleemvermijdende restricties in de programmatuur aan te brengen.
Bij gebreke van uitdrukkelijke afspraken daaromtrent zal cliënt zelf
de gecorrigeerde programmatuur dan wel de beschikbaar gestelde
nieuwe versie installeren, inrichten, parametriseren, tunen en
indien nodig de daarbij gebruikte apparatuur en gebruiksomgeving
aanpassen. Tenzij uitdrukkelijk anders overeengekomen is leverancier
niet verplicht tot het uitvoeren van dataconversie.
26.2 Leverancier staat er niet voor in dat de
programmatuur zonder onderbreking, fouten of andere gebreken zal
werken of dat alle fouten of andere gebreken worden verbeterd.
26.3 Leverancier kan de kosten van herstel volgens zijn
gebruikelijke tarieven in rekening brengen indien sprake is van
gebruiksfouten of onoordeelkundig gebruik of van andere niet aan
leverancier toe te rekenen oorzaken of indien de programmatuur door
anderen dan leverancier is gewijzigd. Herstel van verminkte of
verloren gegane gegevens valt niet onder onderhoud.
26.4 Indien een onderhoudsovereenkomst is gesloten, zal leverancier
bij het beschikbaar komen van verbeterde versies van de
programmatuur deze aan cliënt ter beschikking stellen. Drie maanden
na het beschikbaar stellen van een verbeterde versie is leverancier
niet meer verplicht tot het herstellen van eventuele fouten in de
oude versie en tot het verlenen van ondersteuning met betrekking tot
een oude versie. Voor het ter beschikking stellen van een versie met
nieuwe mogelijkheden en functies kan leverancier van cliënt
verlangen dat deze een nieuwe overeenkomst met leverancier aangaat
en dat voor de terbeschikkingstelling een nieuwe vergoeding wordt
betaald.
26.5 Indien cliënt niet gelijktijdig met het aangaan van de
overeenkomst tot terbeschikkingstelling van de programmatuur een
onderhoudsovereenkomst met leverancier is aangegaan, kan leverancier
niet gehouden worden op een later moment alsnog een
onderhoudsovereenkomst aan te gaan.
26.6 Bij gebreke van een uitdrukkelijk overeengekomen
factureringsschema zijn alle bedragen die betrekking hebben op
onderhoud van programmatuur voor aanvang van de onderhoudsperiode
verschuldigd.
27. Programmatuur van toeleverancier
27.1 Indien en voor zover
leverancier programmatuur van derden aan cliënt ter beschikking
stelt, zullen, mits dat door leverancier schriftelijk aan cliënt is
meegedeeld, voor wat betreft die programmatuur de voorwaarden van
die derden van toepassing zijn met terzijdestelling van het bepaalde
in deze voorwaarden. Cliënt aanvaardt de bedoelde voorwaarden van
derden. Deze voorwaarden liggen voor cliënt ter inzage bij
leverancier en leverancier zal deze voorwaarden aan cliënt op zijn
verzoek kosteloos toezenden. Indien en voor zover de bedoelde
voorwaarden van derden in de verhouding tussen cliënt en leverancier
om welke reden dan ook geacht worden niet van toepassing te zijn of
buiten toepassing worden verklaard, geldt het bepaalde in deze
algemene voorwaarden onverkort.
VERKOOP VAN APPARATUUR
De in dit hoofdstuk “Verkoop van
apparatuur” vermelde bepalingen zijn, naast de Algemene Bepalingen
uit deze algemene voorwaarden, van toepassing indien leverancier
apparatuur aan cliënt verkoopt. Voor zover de strekking van de
navolgende bepalingen zich daar niet tegen verzet zijn onder het
begrip ‘apparatuur’ tevens losse onderdelen van apparatuur begrepen.
28. Selectie van apparatuur, aflevering en risico
28.1 Cliënt draagt het risico van de selectie van de gekochte apparatuur.
Leverancier staat er niet voor in dat de apparatuur geschikt is voor
het door cliënt beoogde gebruik, tenzij in de schriftelijke
koopovereenkomst tussen partijen de gebruiksdoeleinden duidelijk en
zonder voorbehoud zijn gespecificeerd.
28.2 De door leverancier aan cliënt verkochte
apparatuur zal aan cliënt worden afgeleverd op de plaats van het
magazijn van leverancier. Slechts indien dit schriftelijk is
overeengekomen, zal leverancier de aan cliënt verkochte apparatuur
afleveren of doen afleveren op een door cliënt aan te wijzen plaats.
Leverancier zal cliënt zo mogelijk tijdig vóór de aflevering in
kennis stellen van het tijdstip waarop hij of de ingeschakelde
vervoerder voornemens is de apparatuur af te leveren. De door
leverancier aangegeven aflevertijden zijn steeds indicatief.
28.3 Aflevering van apparatuur geschiedt op de overeengekomen plaats
tegen de overeengekomen koopprijs. Tenzij uitdrukkelijk anders
overeengekomen, zijn in de koopprijs van de apparatuur niet begrepen
de kosten van vervoer, verzekering, takel- en hijswerk, inhuur van
tijdelijke voorzieningen e.d..
28.4 Het risico van verlies, diefstal en beschadiging van de
apparatuur gaat over op cliënt bij aflevering aan cliënt. Indien ten
behoeve van de aflevering, al dan niet op verzoek of instructie van
cliënt, gebruik wordt gemaakt van een vervoerder, gaat het risico
van verlies, diefstal en beschadiging van de apparatuur echter reeds
over op cliënt op het moment van afgifte van de apparatuur aan de
vervoerder.
28.5 Leverancier zal de apparatuur verpakken volgens de bij hem
geldende gebruikelijke maatstaven. Indien cliënt een bijzondere
wijze van verpakking verlangt, zullen de daaraan verbonden
meerkosten voor zijn rekening zijn. Cliënt zal met verpakkingen die
vrijkomen bij de door leverancier geleverde producten, handelen op
een wijze die in overeenstemming is met de daarvoor geldende
overheidsvoorschriften. Cliënt vrijwaart leverancier voor aanspraken
van derden wegens niet-naleving van dergelijke voorschriften.
29. Omgevingseisen en installatie
29.1 Cliënt draagt zorg voor een omgeving die voldoet aan de door
leverancier in voorkomend geval gespecificeerde vereisten voor de
apparatuur (bijv. betreffende temperatuur, luchtvochtigheid,
technische omgevingseisen e.d.).
29.2 Indien partijen dit schriftelijk
uitdrukkelijk zijn overeengekomen, zal leverancier de apparatuur
installeren of laten installeren. In de eventuele verplichting tot
installatie van apparatuur door leverancier is niet inbegrepen de
verplichting tot het installeren van programmatuur of tot het
uitvoeren van dataconversie.
29.3 Indien leverancier zich heeft verbonden tot installatie zal
cliënt vóór aflevering van de apparatuur een passende
installatieplaats met alle noodzakelijke faciliteiten, zoals
bekabeling en telecommunicatiefaciliteiten, ter beschikking stellen
en alle voor de installatie noodzakelijke instructies van
leverancier opvolgen.
29.4 Cliënt zal leverancier voor de uitvoering van de noodzakelijke
werkzaamheden toegang verlenen tot de plaats van installatie
gedurende de normale werkdagen en -uren van leverancier.
30. Garantie
30.1 Leverancier zal zich er naar beste vermogen voor inspannen eventuele
materiaal- en fabricagefouten in de apparatuur, alsmede in
onderdelen die door leverancier in het kader van garantie of
onderhoud zijn geleverd, binnen redelijke termijn kosteloos te
herstellen indien deze binnen een periode van drie maanden na
aflevering gedetailleerd omschreven bij leverancier zijn gemeld.
Indien herstel naar het redelijk oordeel van leverancier niet
mogelijk is, herstel te lang gaat duren of als aan herstel
onevenredig hoge kosten zijn verbonden, is leverancier gerechtigd de
apparatuur kosteloos te vervangen door andere, soortgelijke maar
niet noodzakelijkerwijs identieke, apparatuur. Dataconversie die
noodzakelijk is als gevolg van herstel of vervanging valt buiten de
garantie. Alle vervangen onderdelen worden eigendom van leverancier.
De garantieverplichting vervalt indien de materiaal- of
fabricagefouten geheel of gedeeltelijk het gevolg zijn van onjuist,
onzorgvuldig of ondeskundig gebruik, van buiten komende oorzaken
zoals brand- of waterschade, of indien cliënt zonder toestemming van
leverancier wijzigingen in de apparatuur of in de onderdelen die
door leverancier in het kader van garantie of onderhoud zijn
geleverd, aanbrengt of doet aanbrengen. Leverancier zal een zodanige
toestemming niet op onredelijke gronden onthouden.
30.2 Werkzaamheden en kosten van herstel buiten
het kader van deze garantie zullen door leverancier in rekening
worden gebracht conform zijn gebruikelijke tarieven.
30.3 Leverancier heeft geen verplichting inzake herstel voor fouten
die na afloop van de in artikel 30.1 bedoelde garantieperiode zijn
gemeld, tenzij tussen partijen een onderhoudsovereenkomst is
afgesloten welke een zodanige plicht tot herstel omvat.
31. Apparatuur van toeleverancier
31.1 Indien en voor zover
leverancier apparatuur van derden aan cliënt levert, zullen, mits
dat door leverancier schriftelijk aan cliënt is meegedeeld, voor wat
betreft die apparatuur de voorwaarden van die derden van toepassing
zijn, met terzijdestelling van de daarvan afwijkende bepalingen in
deze voorwaarden. Cliënt aanvaardt de bedoelde voorwaarden van
derden. Deze voorwaarden liggen voor cliënt ter inzage bij
leverancier en leverancier zal deze aan cliënt kosteloos op zijn
verzoek toezenden. Indien en voor zover de bedoelde voorwaarden van
derden in de verhouding tussen cliënt en leverancier om welke reden
dan ook geacht worden niet van toepassing te zijn of buiten
toepassing worden verklaard, geldt het bepaalde in deze algemene
voorwaarden onverkort.
ONDERHOUD VAN APPARATUUR
De in dit hoofdstuk “Onderhoud van
apparatuur” vermelde bepalingen zijn, naast de Algemene Bepalingen
van deze algemene voorwaarden, van toepassing indien leverancier en
cliënt een overeenkomst voor onderhoud van apparatuur hebben
gesloten.
32. Duur van de onderhoudsverplichting
32.1 De overeenkomst voor onderhoud van apparatuur wordt aangegaan voor
de tussen partijen overeengekomen duur, bij gebreke waarvan een duur
van één jaar geldt.
32.2 De duur van de overeenkomst wordt telkenmale stilzwijgend voor
de oorspronkelijke periode verlengd, tenzij cliënt of leverancier de
overeenkomst schriftelijk beëindigt met inachtneming van een
opzegtermijn van drie maanden voor het einde van de betreffende
periode.
33. Onderhoud
33.1 De inhoud en omvang van de door leverancier te leveren
onderhoudsdiensten en de eventueel bijbehorende serviceniveaus
zullen in een schriftelijke overeenkomst tussen partijen worden
vastgelegd. Bij gebreke daarvan is leverancier verplicht zich ervoor
in te spannen naar beste vermogen storingen die naar behoren door
cliënt bij leverancier zijn gemeld, binnen een redelijke termijn te
verhelpen. Onder ‘storing’ wordt in dit hoofdstuk verstaan het niet
of niet zonder onderbreking voldoen aan de door leverancier
schriftelijk uitdrukkelijk kenbaar gemaakte specificaties van de
apparatuur. Van een storing is alleen sprake indien cliënt deze kan
aantonen en deze kan worden gereproduceerd.
33.2 Het onderhoud wordt verricht tijdens de
bij leverancier geldende werkdagen en werkuren.
33.3 Leverancier behoudt zich onder meer het recht voor om zijn
onderhoudsverplichtingen op te schorten voor de tijd dat zich op de
plaats van de opstelling van de apparatuur omstandigheden voordoen
die, naar het oordeel van leverancier, risico’s ten aanzien van de
veiligheid of gezondheid van medewerkers van leverancier met zich
meebrengen.
33.4 Leverancier draagt zorg voor het actueel houden van zijn
expertise omtrent de apparatuur. Leverancier zal alle relevante
gegevens omtrent de aan de apparatuur verrichte werkzaamheden
registreren en vastleggen in zijn administratie. Leverancier zal
cliënt op eerste verzoek inzage verschaffen in de aldus vastgelegde
gegevens.
33.5 Vervanging van onderdelen geschiedt indien dit naar het oordeel
van leverancier noodzakelijk is om storingen te herstellen of te
voorkomen. De vervangen onderdelen worden c.q. blijven eigendom van
leverancier.
34. Onderhouds- en gebruiksvoorwaarden
34.1 Cliënt zal, onmiddellijk na het optreden van een storing aan de
apparatuur, leverancier daarvan in kennis stellen door middel van
een door een ter zake kundige medewerker van cliënt opgestelde
gedetailleerde omschrijving van de storing. Cliënt is gehouden het
personeel van leverancier of door leverancier aangewezen derden
toegang te verschaffen tot de plaats van de apparatuur, alle overige
noodzakelijke medewerking te verlenen en de apparatuur aan
leverancier ten behoeve van de onderhoudswerkzaamheden ter
beschikking te stellen.
34.2 Op verzoek van leverancier zal een ter
zake kundige werknemer van cliënt voor raadpleging bij
onderhoudswerkzaamheden aanwezig zijn. Cliënt heeft het recht bij
alle ten behoeve van cliënt uit te voeren werkzaamheden aanwezig te
zijn.
34.3 Cliënt is bevoegd niet door leverancier geleverde apparatuur en
systemen op de aan client verkochte apparatuur aan te sluiten en
daarop niet door leverancier geleverde programmatuur te installeren.
De kosten van het onderzoeken en verhelpen van storingen die
voortvloeien uit het aansluiten van niet door leverancier geleverde
apparatuur of uit het installeren van niet door leverancier
geleverde programmatuur, zijn voor rekening van cliënt.
34.4 Indien het naar het oordeel van leverancier voor het onderhoud
van de apparatuur nodig is dat de verbindingen van de apparatuur met
andere systemen of apparatuur worden getest, zal cliënt deze andere
systemen of apparatuur alsmede de desbetreffende testprocedures en
informatiedragers ter beschikking van leverancier stellen.
34.5 Bij onderhoudswerkzaamheden benodigd testmateriaal dat niet tot
de normale outillage van leverancier behoort, dient door cliënt ter
beschikking te worden gesteld.
34.6 Cliënt draagt zorg voor de technische, ruimtelijke en
telecommunicatievoorzieningen die nodig zijn om de apparatuur te
laten functioneren. Het onderhoud strekt zich uitdrukkelijk niet
over voornoemde voorzieningen en aansluitingen uit.
34.7 Cliënt draagt het risico van verlies, diefstal of beschadiging
van de apparatuur gedurende de periode dat leverancier deze onder
zich heeft voor de onderhoudswerkzaamheden. Het wordt aan cliënt
overgelaten dit risico te verzekeren. Alvorens de apparatuur aan
leverancier voor onderhoud aan te bieden draagt cliënt er zorg voor
dat van alle in de apparatuur vastgelegde programmatuur en data een
deugdelijke en volledige reservekopie is gemaakt.
34.8 Leverancier aanvaardt geen onderhoudsverplichtingen voor
apparatuur die niet in Nederland is opgesteld, tenzij schriftelijk
uitdrukkelijk anders overeengekomen.
34.9 Bij gebreke van een overeengekomen factureringsschema zijn alle
bedragen die betrekking hebben op onderhoud van apparatuur bij
aanvang van de onderhoudsperiode verschuldigd.
35. Uitsluitingen
35.1 Werkzaamheden wegens het onderzoek of herstel van storingen die
voortvloeien uit onoordeelkundig gebruik van de apparatuur of van
buiten komende oorzaken, zoals gebreken in communicatielijnen of in
spanningsvoorziening, of koppelingen met c.q. gebruikmaking van
apparatuur, programmatuur of materialen welke niet onder de
overeenkomst vallen, behoren niet tot de verplichtingen van
leverancier op grond van de overeenkomst, en zullen cliënt apart in
rekening worden gebracht tegen de gebruikelijke tarieven.
35.2 In de onderhoudsprijs zijn niet begrepen:
• het vervangen van verbruiksartikelen zoals onder andere
magnetische opslagmedia, en inktlinten;
• de vervangingskosten van onderdelen alsmede onderhoudsdiensten
voor het herstel van storingen die geheel of gedeeltelijk zijn
veroorzaakt door pogingen tot herstel door anderen dan leverancier;
• werkzaamheden ten behoeve van gedeeltelijke of algehele revisie
der apparatuur;
• modificaties aan apparatuur;
• verplaatsing, verhuizing, herinstallatie van apparatuur of
werkzaamheden ten gevolge hiervan.
Voor meer informatie:
FENIT
bureau@fenit.nl
www.fenit.nl